První část článku je pro všechny inline bruslaře – týká se základní údržby bruslí, tedy hlavně obměny koleček. Ve druhé píšu o údržbě a čištění ložisek, což je bez určitého cviku časově poměrně náročná činnost a ne každému se do ní chce. Pokud si raději za nějaký menší obnos ušetříte čas, je lepší dát brusle čas od času do servisu na vyčištění a namazání ložisek (pokud jezdíte rekreačně a pouze na suchém povrchu, zpravidla stačí jednou za sezónu).
Základní údržba inline bruslí a obměna koleček
Pokud jezdíte na inline bruslích, měli byste určitě znát základní pravidla, jak se o ně starat a udržovat je, aby vydržely co nejdéle a v co nejlepší formě.
Zdařilý článek na toto téma je na stránkách Inline-Online.cz a zřejmě nepotřebuje další komentář:
Správný čas na obměnu koleček mezi sebou je ten, kdy začnou být přední kolečka znatelně sjetá k jedné straně. Podrobný návod je v odkazu výše. Mění se první (přední) se třetím a druhé se čtvrtým, přičemž kolečko vždy otočte tak, aby vnější strana (většinou potisklá) směřovala dovnitř.
Při obměně koleček dejte pozor na velikost inbusového klíče – šrouby nemusí být z nejkvalitnějšího materiálu a když zvolíte o něco menší, snadno je nevratně poškodíte a znesnadníte příští povolování.
Kdybyste chtěli mít přehnanou péči a otírat nečistoty na povrchu krytky ložiska, raději se tomu vyvarujte. Nečistoty se tak mohou snadno dostat dovnitř a akorát tak ložiskům uškodíte. Jediný bezrizikový způsob je použít na suché nečistoty vysavač.
Údržba a čitění ložisek
Každé kolečko se otáčí na dvou ložiscích, mezi nimiž je tzv. spacer (kovový mezičlánek) a jejichž osou prochází oboustranný inbusový šroub. Na klasických inline bruslích je tedy celkem 16 ložisek.
Správný čas pro vyčištění a nové promazání ložisek nastává, když se kolečko přestane otáčet tak čistě a bezhlučně, jako když byly brusle nové. Je dobré občas zkusit zatočit postupně každým kolečkem a sledovat jak dlouho a hlučně se točí. Pokud nemáte speciální ložiska, čištění bude nejspíše třeba po každé jízdě po mokrém povrchu – voda totiž dovnitř snadno zanese nečistoty. Jinak se doporučuje kolečka vyčistit a nově namazat zhruba jednou za sezónu (pokud jezdíte velmi často nebo na dlouhé vzdálenosti, je třeba ložiska čistit častěji).
Poměrně dobrý návod na čištění ložisek je opět na stránkách Inline-Online.cz.
Ložiska jsou zasunutá do plastového rámu kolečka a je tedy třeba je nejprve dostat ven. Při vytlačování nevyvíjejte příliš velký tlak, abyste nepoškodili kryt nebo ložisko samotné. Pokud se ložiska nedaří vytlačit, nahřejte kolečko např. fénem – plast se roztáhne mnohem více než kov a ložiska pak povolí.
Postup čištění je následující:
- Otevřete ložisko vyjmutím krytu na jedné straně. U ložisek ILQ-9 je kryt upevněn kovovým C, které je třeba vzít např. jehlou za jeden konec a zalačit směrem k ose ložiska.
- Ložisko vyčistěte. Způsobů je mnoho, mně se osvědčilo čištění starým kartáčkem na zuby pod teplou tekoucí vodou s trochou mýdla. Poté ložiskko několikrát protočte pod silnějším proudem studené vody.
- Zkontrolujte, jestli je ložisko zcela vyčištěné – poslechněte si, zda-li se točí opravdu čistě. Pokud ne, opakujte krok 2.
- Ložisko vysušte. Chcete-li mít jistotu, vložte na 15 minut do trouby vyhřáté na 150 °C. Poté ho nechte vychladnout, než na něj opět budete sahat rukama. 🙂
- Namažte ložisko. Možností, čím mazat, je velmi široká škála. Obecně platí, že s lehkým olejem se ložiska točí rychleji, ale vydrží kratší dobu a je tak nutné mazat častěji. Naproti tomu mazací tuky nebo podobné speciální hmoty lépe ložisko chrání a déle vydrží. Určitě se vyplatí nákup speciálního oleje nebo jiného lubrikantu.
- Uzavřete ložisko krytem. Také je však možné nechat vnitřní stranu otevřenou.
Poté již stačí ložiska a spacer vrátit zpět do kolečka a je hotovo. Pokud se kolečka ani po vyčištění ložisek netočí, jak byste si představovali, je ten pravý čas na nákup nových ložisek (ILQ-9 mohu doporučit).
Máte nějaké další tipy pro údržbu inline bruslí? Neváhejte se o ně podělit v komentářích.
Komentáře