Posunout na článek


Domácí kondiční „posilovna“ za 500,-

Pondělí, 30. ledna 2012    Tipy a triky, Zdraví, Ze života...

Thera-BandPokud se věnujete bodybuildingu a chodíte do posilovny několikrát týdně, tento článek pro vás patrně nebude příliš zajímavý. Je určen primárně těm, kteří hledají způsob, jak zlepšit své sportovní výkony, trochu se vybít, zpevnit tělo a zůstat v kondici, a to vše s minimální ztrátou času a peněz, ideálně v pohodlí domova, kdykoli má člověk chuť.

Klíčovým prvkem v takovém domácím cvičení jsou posilovací pásy – tzv. bandy. Velmi dlouhou tradici ve výrobě bandů má např. firma Thera-Band, dobrou volbou budou jistě také bandy od americké firmy EliteFTS (ale ty je v EU docela problém sehnat). Dělí se vždy podle tloušťky (síly potřebné k roztažení) do několika barevných kategorií.

Co všechno tedy budete potřebovat?

  • bandy (pásy, které vám poskytnou odpor) … 50–135,- Kč/metr (Thera-Band)
  • kovová „tyč“ (pro upevnění bandu u země) … cca 100,- Kč
  • 2× ocelový hák/oko s vrutem (pro připevnění bandů na zeď) … cca 100,- Kč
  • volitelně 2× madlo/úchop k bandům … 180,- Kč


Tyče a háky s vrutem lze snadno pořídit v OBI, Hornbachu nebo podobném řetězci. Pásy Thera-Band můžete sehnat např. v obchodě na Ronnie.cz nebo sasynshop.cz. Jako alternativa k bandům se prodávají také tzv. expandery.

Konstrukce a upevnění

Hák s vrutemVelkou výhodou této domácí „posilovny“ je její univerzálnost, skladnost a nenáročná „výstavba“. V každém bytě či obydlí se nachází kousek volné zdi a trocha místa okolo.

Zřejmě jediný nástroj, který je při konstrukci třeba, je vrtačka. Ať už budete ocelové háky/oka upevňovat do zdi, nebo do dřeva, bez vrtání se neobejdete. Zbytek je už jen na správném výběru a uvázání.

Optimální umístění první dvojice háků je zhruba ve výšce ramen, aby byl pohyb při boxování co nejvíc přímočarý. Případně můžete přidat další k zemi a ke stropu a nahradit si tak horní a spodní kladku.

Bandy s madly (Thera-Band)

Jaké cviky lze s touto výbavou zařadit?

Primárně je tato sestava určena pro:

  • Mrtvý tah (+ všechny jeho variace)
  • Přítahy v předklonu
  • Tlaky jednoruč / boxování
  • Mohamedány (břicho)
  • Tricepsové stahování „horní kladky“
  • „Dolní kladka“ – přítahy k bradě / předpažování (ramena)

Samozřejmě lze improvizovat s umístěním přídavných upevňovacích háků a rozšířit si tak možnosti o další množství cviků.

Pokud se cvičením začínáte, doporučuji aspoň nějaký čas chodit do posilovny, kde si zažijete správnou techniku provedení cviků a můžete si nechat poradit od zkušenějších.

Hledáte-li informace a tipy ke cvičení, mohu doporučit výborné fórum nejen o bodybuildingu na Ronnie.cz.

Technika nade vše…

Technika prováděných cviků je klíčová. Aby měla tato improvizovaná domácí „posilovna“ vůbec smysl, je žádoucí mít už nějaké zkušenosti se cvičením s volnou vahou. Čím lépe budete techniku zvládat, tím více můžete ze cvičení s bandy vytěžit.

Ukázka mrtvého tahu s bandem a tyčemi

Na závěr snad jen připomenu, že pokud se do takového domácího cvičení pustíte, děláte to všechno na vlastní nebezpečí (ostatně podobně, jako když cvičíte v posilovně).

A jak už jsem se zmiňoval v úvodu, cvičení (pouze) s bandy není určené pro objemový trénink (to raději ty peníze investujte do permanentky v posilovně). Pokud se však jen chcete dostat do kondice nebo byste si rádi zlepšili své sportovní výkony, poslouží vám tato domácí „posilovna“ víc než dobře.

Tak ať to jde! 🙂


Aktualizace 24. května 2013: Přetržení pásu nebolí

Je nutné počítat s tím, že při jiném než doporučeném používání se pásy mohou časem přetrhnout. Nicméně příjemně mě překvapilo, že se prakticky nic nestane. Očekával jsem nějaké aspoň trochu bolestivé „švihnutí“, ale k ničemu takovému nedošlo. Kvalitní materiál.

Mimochodem, od doby, kdy jsem psal tenhle článek, jsem přikoupil ještě dva háky jako náhradu za horní a dolní kladku. Mám je našroubované v trvale zavřených dveřích a zatím bezpečně drží. Konkrétně to byly tyto 8mm stropní háky s vrutem:

8mm stropní hák s vrutem

Aktualizace 22. května 2016

Je potřeba myslet na to, že bandy časem degradují a jejich životnost není neomezená. Osobně jsem nakonec skončil u jednoho těžšího závaží (např. kettlebell) pro mrtvý tah a přítahy v předklonu a zbytek lze vcelku snadno obstarat s vahou vlastního těla.



Komentáře



Jedenmecítma šlépějí

Všechny články