Posunout na článek


21 kroků k použitelnému webu: 1. část

Úterý, 25. srpna 2009    Použitelnost, Webdesign a grafika

Použitelnost je v oblasti webdesignu dost široký pojem. Je to vlastnost webu, která v sobě spojuje jednotlivé disciplíny webové tvorby a určuje, do jaké míry se povedlo jejich propojení a jak výsledek působí na okolí – tedy návštěvníky.

V první části trilogie o použitelnosti webu připomenu základní informace, které by měla každá stránka obsahovat a také zásadní předpoklady každého dobrého webu. Druhý díl pak věnuji spíše otázce designu, typografie a zvyklosti rozvržení – tedy jakým způsobem by měly být ony základní  informace z první části návštěvníkovi podány, aby je optimálním způsobem spokojeně vstřebal. 🙂 V závěrečných 7 krocích se pak objeví některá doporučení a častá očekávání uživatelů na funkčnost webu.

ultimatestrapless.co.uk

ultimatestrapless.co.uk

1. Logo / název webu

Na každé stránce webu by měl být zřetelně patrný jeho název a nejlépe i logo. Jedná se o jednu ze základních informací, a proto je zvykem umisťovat ho do levého horního rohu stránky – tedy na místo, kam se člověk zpravidla podívá nejdříve.

Logo je také zcela zásadní pro brand building – člověk si díky němu web a značku snáze zapamatuje a vytvoří si k ní nějaký vztah. Například tyto stránky kvůli absenci loga v tomto ohledu tratí. Možná bych měl nějaké vyrobit. 🙂

webdesignerwall.com

WebDesignerWall.com

2.  Čím se web zabývá?

Jednou ze základních otázek, které návštěvník při prohlížení stránky pokládá je „Proč?“ Tedy proč vlastně ten který web existuje, jaký má účel nebo čím se zabývá. Tato otázka by měla být zodpovězena stručně a jasně – nejlépe pár slovy u loga nebo sloganem v hlavičce.

Pokud je zaměření webu jasné už z loga / názvu webu, není tento prvek nezbytný. Rozhodně je však vhodné aspoň na úvodní stránce na onu otázku odpovědět, nejraději tak výrazně, aby návštěvník věděl a nemusel si ji vůbec pokládat.

psdtuts.comk

PSDTuts.com

3. Obsah webu

Každá stránka by měla mít smysluplný, nebo aspoň nějak hodnotný obsah. Koneckonců návštěvník zpravidla na web přichází kvůli tomu, že hledá informaci pontenciálně ukrytou v obsahu. Nebýt něj, web se stane pro návštěvníka takřka bezcenný, ať už by měl jakkoli dokonalý design, kód, redakční systém, nebo mýty opředené SEO. 🙂

To samé platí pro webové aplikace, na které člověk chodí kvůli službám nebo nákupu. Tam navíc přibývá požadavek na jednoduchost a intuitivnost ovládání takové aplikace.

BookCoverArchive.com

BookCoverArchive.com

4. Kdo za webem stojí?

Ač se tato informace nemusí na první pohled zdát tolik důležitá, opak je pravdou. Původ získané informace je dost podstatný údaj, podle kterého návštěvník může určit její důvěryhodnost nebo kontaktovat autory, když kupříkladu bude potřebovat doplňující informace.

Je vhodné umístit jméno autora či provozovatele a kontakt na něj do zvláštní sekce s kontaktními údaji. Podle typu webu je možné tento údaj doplnit i přímo pod/nad obsah (článek) společně s datem vydání. Odkaz na sekci s kontaktními údaji by se měl každopádně vyskytnout v patičce webu.

Ecoki.com

Ecoki.com

5. Navigace

Stránky by měly mít konzistentní navigaci – tedy menu. Značným plusem v použitelnosti je zřetelně odlišený odkaz na aktuální sekci a u obsahově delších webů i drobečková navigace a případně zopakování menu v patičce.

S navigací také úzce souvisí požadavek na dobře navrženou a logicky uspořádanou informační architekturu, kterou je pak možné se pochlubit v tzv. mapě webu. Bez dobré informační architektury webu se návštěvník po chvíli ztratí i s graficky sebelepším menu.

KevAdamson.com

KevAdamson.com

6. Vyhledávání

Dalším velice důležitým prvkem použitelných stránek, zvláště těch rozsáhlejších, je vyhledávání. Návštěvník, který na první stránce nenajde to, co hledá, má běžně dvě možnosti. Buď začne na webu hledat, co potřebuje, nebo odejde a hledá jinde. Procházet ručně navigací je zdlouhavé a pracné.

Je na vás, abyste na stránky umístili vyhledávací pole, které zabrání předčasnému opuštění webu. Výjimku tvoří weby obsahově menší nebo zkrátka ty, kde by se nejspíše nikdy nevyužilo.

Mapa pohybu očí

Mapa pohybu očí

7. Uživatelské testování

Tento bod by bylo možná logické uvést až  na závěr trilogie článků… Nicméně jedná se o tolik důležitou součást budování dobré použitelnosti webu, že má rozhodně místo již zde v první sedmičce. Pokud si chcete být skutečně jistí, že je web pro návštěvníka dobře použitelný, sežeňte několik nezaujatých lidí, kterým web ukážete a poté s nimi proberete, co jim na vašich stránkách chybělo nebo v kterých oblastech měli nějaký problém.

Kdybyste chtěli věc dotáhnout do extrému, můžete nasadit i software pro snímání obrazovky či tzv. eye-tracking kameru (snímá pohyb očí na stránce). To už byste ale testovací návštěvníky museli dostat do vámi vybavených prostor a o to více jim také zaplatit…

… a co bude v příštích dílech?

Toto je tedy prvních 7 podmínek pro dobrou použitelnost webových stránek. V příštím díle se dočkáte rozboru použitelnosti z pohledu designu, typografie a také několika doporučení pro rozložení a podobu jednotlivých prvků webu. V poslední části se pak zaměřím na důležité aspekty funkčnosti webu.



Komentáře



Jedenmecítma šlépějí

Všechny články