V první části trilogie o použitelnosti webu jsem psal o zásadních předpokladech použitelného webu. Druhá část byla ve znamení layoutu, designu a typografie a jejich vztahu k použitelnosti.
V závěrečných 7 krocích se nyní budu věnovat důležitým předpokladům funkcionality webu.
15. Aby se návštěvník na web dostal…
Možná vás překvapí, že i tuto podmínku zahrnuji do použitelnosti. Nejdřív přece člověk na stránky přijde a až potom je začne používat.
Zpravidla je však žádoucí přimět návštěvníka, aby se na web jednou opět vrátil – tedy pokračoval v používání. Když mu návrat ztížíme nebo přímo znemožníme, přestane pro něj být tento web použitelný.
Doména by měla fungovat ve tvaru www.domena.cz
, ale také domena.cz
. Ač se to zdá být samozřejmé, mnohdy se na tuto funkcionalitu pohříchu zapomíná. Když už si návštěvník zapamatuje naši doménu, neměl by za odměnu dostat chybové hlášení.
Výhodou je rovněž snadná nalezitelnost ve vyhledávačích podle klíčových slov, která si z našich stránek uživatel zapamatuje (podle typu webu je to zpravidla nadpis článku, název společnosti či produktu apod.).
Titulek všech stránek by měl obsahovat jejich název či hlavní nadpis. Dnešní prohlížeče pak stránku snadno najdou v historii při zadání tohoto názvu do adresního řádku.
Obsah a základní prvky webu by se neměly příliš dlouho načítat (vysokorychlostní připojení stále ještě nemá každý, zvlášť na mobilních zařízeních).
Pro zkrácení doby načítání webu je vhodné nepoužívat tabulkový design, optimalizovat grafické prvky, snížit počet požadavků na server (např. použít tzv. CSS Sprites, spojit externí soubory s JavaScriptem do jednoho, případně některý načítat paralelně z Google code aj.), dále komprese kódu a jiné.
Když už se stránky načtou, neměly by přetěžovat procesor „ošklivě“ napsaným JavaScriptem nebo Flashem.

Novinky z webu
16. Upozornění na nový obsah
Webové stránky, jež nemají ze své podstaty stálý a neaktualizovaný obsah, by měly návštěvníkům nabídnout způsob, jak se nechat informovat o novém obsahu.
Typicky to bývá RSS nebo Atom feed. Další možností je využít pro tento účel některých sociálních sítí – např. účet na Twitteru nebo fanouškovskou stránku na Facebooku. U obchodů je dobré neopomenout export do nějakého vyhledávače zboží.
Trochu to souvisí s předchozím bodem. Pokud tuto funkci návštěvníkovi nenabídnete, nebude v jeho silách váš web stále kontrolovat a po čase se tam přestane vracet – přestane ho používat (toto ovšem neplatí u webových aplikací, kam se již z jejich podstaty v různých intervalech rád vrací – sociální sítě, diskusní fóra apod.).
17. Pozor na formuláře
Základním konverzním prostředkem na webových stránkách jsou formuláře. Vyskytují se v nejrůznějších podobách a často mají zcela zásadní úlohu při reálném plnění účelu webu. Proto je třeba se na jejich použitelnost soustředit obzvlášť.
Snižte počet polí na nutné minimum. Často dochází ke zbytečným komplikacím, když se rozděluje jméno a příjmení, protože pod slovem „jméno“ si člověk vybaví celé jméno, ne jenom to křestní. Málokdo si prohlíží formulář dopředu, aby si toho mohl všimnout.
Zřetelně označte pole, která je nutné vyplnit pro úspěšné odeslání formuláře. Pokud dojde k chybě, viditelně ji označte (v žádném případě nenuťte uživatele vyplňovat formulář znovu). Buďte trochu předvídaví, a pokud je to možné, nechte předvyplněnou očekávanou hodnotu (např. státní příslušnost, @ v poli pro e-mail apod.).
Dejte uživateli jasnou zprávu, že byl formulář úspěšně odeslán, a nabídněte mu, kam může pokračovat dál. Nezapomeňte ošetřit opětovné odeslání formuláře při aktualizaci stránky.
18. Tisková podoba stránky
I když jsou dnes již počítače nebo chytré mobilní telefony téměř všude, stále je vhodné nechat návštěvníkovi možnost stránku si vytisknout. Nejlepším řešením je vytvořit speciální styl pro tisk, díky kterému by měly na výstupu být body 1–4, tedy název webu, případný podtitul, nadpis stránky, obsah, jméno autora (případně i kontakt na něj), datum a URL stránky.
Nezapomeňte, že ne vždy je papír interaktivní médium :-), a tak není od věci za odkazy vypsat jejich adresy. Význam barev často ustupuje do pozadí, je třeba počítat s tiskem černobílým. Pěkný článek na téma CSS pro tisk je Going to Print na aListApart.com.
Částečným řešením může být i využití externí služby, která verzi pro tisk sama vygeneruje a ještě dá návštěvníkovi na výběr, co všechno chce tisknout.
19. Přístupnost webu
Pokud chcete, aby byly vaše stránky bez problému použitelné pro co největší množinu lidí, včetně zrakově postižených, měli byste dbát také na pravidla přístupnosti webu.
Řídit se přitom můžete přívětivě přeloženým kontrolním seznamem pro WCAG 2.0, jenž vás navede k dodržování pravidel z oficiálního dokumentu bez zbytečných řečí okolo.
Doporučit lze také přednášku Radka Pavlíčka z WebExpa 2009 s názvem WCAG 2.0 – nový pohled na přístupnost.

Cílová skupina
20. Poznejte vaši cílovou skupinu
Dokážete se dobře seznámit s vaší cílovou skupinou, sledovat její chování a trendy, které v ní vládnou? Pokud ano, máte velkou výhodu. Můžete díky tomu přemýšlet jako vaši návštěvníci a zjistit, jaké funkce či obsah by na vašem webu ocenili.
Po vynuceném uživatelském testování přichází uživatelé skuteční. Snažte se jim naslouchat.
21. Sledujte a analyzujte návštěvnost
Stejně jako uživatelské testování je i pravidelná analýza návštěvnosti nezbytná pro dosahování optimální použitelnosti webu.
I v ideálním případě je sledování návštěvnosti důležité jako zpětná vazba, že všechno děláte dobře a návštěvníci jsou u vás spokojení.
Navíc díky ní můžete získat velmi cenná data, která dobře poslouží při budoucím rozvoji webu. Pamatujte, že web nemá konečný stav.
.
Toto je tedy ve zkratce jedenmecítma kroků, kterými se můžete s čistým svědomím řídit při budování dobré použitelnosti webu.
Pokud máte pocit, že jsem nějaký důležitý bod opomněl, budu rád, když mě upozorníte v komentáři, abych mohl seriál doplnit. Díky! 🙂
Komentáře